A kínai festőkről
A selyemfestés Kínában több ezer éves ősi hagyományokra tekint vissza. A múzeumokban ma is láthatók ezer évesnél régebbi selyemképek. A ma emberének tehát nem kell attól tartania, hogy a selyemképek nem időtállóak. Kétségtelen azonban, hogy óvni kell a nedvességtől és az erős napsugárzástól a selyemre festett képeket, hogy tartósak maradjanak.
Kínában a tájképek festése terjedt el leginkább. A kínai tájképfestészet témái a hegyek, a vizek és a fák ( esetleg madarak és virágok)- gondos elrendezésben. A festők a nagy mesterek munkáit másolták egészen addig, amíg tökéletes másolatot nem tudtak készíteni. A másolás a kultúra része volt és nagyra tartották azt, aki jó és szép másolatokat tudott készíteni. A képekre gyakran feliratokat helyeztek el. A tulajdonosaik pedig saját pecsétjüket helyezték a festményre. (Egy-egy régi festményen előfordul, hogy sok ilyen pecsét van, mivel a festményeket ajándékozni szokták egymásnak.) Azok az emberek, akik a festményeket készítették nem a festésből éltek, azt csak a megélhetést biztosító foglalkozásuk mellett csinálták. Csak az igazán nagy mesterek alkottak saját elgondolásuk alapján képeket akkor, amikor a másolást már tökélyre fejlesztették és utána kialakult a saját stílusuk.
Sokféle selyem létezik. A hernyóselyemtől a műselyemig, a lehelet vékonytól a vastagabbakig, a csodálatos fényes selymektől a kevésbé fényesig számtalan változat megtalálható. A selyemre festett képek gyönyörűen kiadják a festékek színét, tündöklőek lesznek.
A festési technikák.
Előkészítés:
Ha készen van a rajz, vékonyan fogó alkoholos filctottal átrajzolom a fő vonalakat.
Kontúrozás és festés előtt a selymet ki kell vasalni, hogy teljesen sima legyen, majd méretre kell vágni.
Kontúrozás (guttázás)
A filctollal kihúzott kép fölé helyezem a selyem anyagot és gutta segítségével átrajzolom a mintát. A gutták lehetnek színesek, fémes hatásúak, amelyek kidomborodnak az anyagból. Jobbkezes vagyok, ezért ballról jobbra haladok a kontúrok guttával történő áthúzásával, hogy ne maszatoljam el a még nedves anyagot a selymen. Guttázás közben figyelek arra, hogy a különböző színek egymástól elválasztásra kerüljenek, továbbá a festék egy árnyalattal világosabb lesz a gutta fölött, ezért ezt a tulajdonságát is ki szoktam használni. Ha elkészült a guttázás, meg kell várni, amíg a gutta mindenhol megszárad.
Festés
A selyemfestékek közül a vasalással rögzíthetőt szoktam használni.
Festés előtt a festőkeretet célszerű papírragasztóval leragasztani a felső oldalán, mert így a ráfolyt festék könnyen eltávolítható. Festés előtt a selymet ráfeszítem a festőkeretre csavarok és szárnyas anyák, illetve csipeszek segítségével. A selyem a nedvesség hatására kissé megnyúlik. Benedvesítést követően ezért a nagyobb méretű selymek után állítását nem szabad elfelejteni.
A festésről általánosan elmondható, hogy a világos színek felől haladunk a sötét színek felé - éppen úgy mint az akvarell festésnél. A selyemfesték nem fedő festék, ezért egy sötét színt nem tudunk kivilágosítani, elfedni. A nemkívánatos festéket nedvesítéssel, törléssel kicsit világosíthatjuk, de kitörölni teljesen már nem lehet. A megszáradt festéket pedig egyáltalán nem lehet kitörölni, de még világosítani sem. A fehér helyeket ki kell hagyni, a világos helyeket a sötét festékkel ki kell kerülni, illetve nem szabad engedni, hogy oda beszivárogjon festék. Ugyanakkor a selymen a festék "fut és csak gyakorlással, odafigyeléssel lehet "kordában tartani". Ezért nehéz a selyemfestés, de a selyem fénye, ragyogása kárpótolja szépségével a nehézségeket, mert az eredmény különlegesebb bármely más technikánál.
A festék rögzítése
A festés és száradás után a selyemképet a hátoldalán ki kell vasalni, hiszen a vasaló hőjének hatására történik a festék fixálása. Nagyon ügyelni kell arra, hogy a vasalás során az anyag ne ferdüljön el, ne deformálódjon, mert az tönkreteszi a munkát.
Utómunkálatok
A kész képet fehér színű, erős kartonlapra ragasztom kétoldalú ragasztóval alul és fölül, majd paszpartuzom. Ezt követően történik a kép keretezése. Az üveg mögötti, keretezett kép hátoldalát le szoktam ragasztani, hogy ezzel is óvjam a selymet a nemkívánatos pára behatolásától. (Ráhelyezek egy kartonlapot és azt vastag ragasztószalaggal rögzítem, vagy a keretre ragasztom.)
A színek érzelmi hatása
Sárga
Harmonikusan: Fény; a fény hatalmától a szublimáció legmagasabb fokára eljutott anyag.
Túlvilág, csoda, értelem, tudás, bölcsesség, intelligencia, gazdagság. Vidám, sugárzó oldottság, változatosság, szabadság, meleg, barátságos, nyíltság, közlékenység, kommunikációs készség, boldogság, szellemi kalandvágy, ideálok, humorérzék.
A sárga minden határon átlép, és a fény közelébe vezet. Igaz filozófia. Intellektus, könnyű, világos, légnemű, jövő, szellem.
Legközelebb áll a fényhez és a Naphoz. Idegrendszerünket, emésztőszerveinket ösztönzi. Erősíti a gyomrot, méregtelenítő, segíti az összpontosítást.
Diszharmonikusan: Irigység, árulás, hamisság, kétely, bizalmatlanság, őrültség, tompaság.
Vörös
Harmonikusan: Ellenállhatatlan erő, vér, belső meleg, lázas szenvedélyes, harcias. Testi szerelem - átszellemült szeretet. Az élet és az akarat szelleme - hatalom, autoritás, a legsűrűbb szín - a test megfelelője.
Izgatottságot okoz, aktivitást; önbizalom saját erőnkbe vetett hit. Meleg, erőteljes, aktív, dinamikus, szembeötlő, harsány, az élet jele, forróvérű, agresszív, harc, konfliktus, a vér színe, tetterő, határozottság, meggyőző erő, bátorság, dinamikus lendület, szilárd. Királyi, uralkodó, nemes.
A vérre gyakorol hatást. Vérkeringési zavarok ellen jó, a hideg területeket felmelegíti.
Diszharmonikusan: Legyőzhetetlen, démoni szenvedély, szertelen heveskedő, tolakodó, kötekedő, ordenáré, haragos.
Narancs
Harmonikusan: Sugárzó aktivitás. Az anyag szférájában napszerű világító erővel jelentkezik. A meleg aktív energia maximuma. Az anyag a vöröses narancssárgában éri el a meleg, aktív energia maximumát.
A szentség szelleme, elragadtatás, nyíltság, öröm, boldogság. Aktivizáló hatású.
Depresszió, pesszimizmus, ernyedtség ellen jó, az immunrendszert erősíti.
Diszharmonikusan: Büszkeség, külsőséges pompa, kevélység.
Zöld
Harmonikusan: A növényvilág színe. Termékenység, kielégültség, nyugalom, remény, benne a tudás (sárga) és a hit (kék) egyesül. Az összeütközésből kibontakozó harmónia szelleme, fizikai kiegyensúlyozottság.
Flegmatikus. Szilárd állhatatosság, önbecsülés.
Sötét és világos, meleg és hideg között tartja az egyensúlyt. A szellem és az anyag világa a zöldben kapcsolódik össze. Ez a természet színe. a növekedésé, a harmóniáé, a rokonszenvé. Megújulás, béke, remény, elégedettség, gyógyulás, vegetáció. A természet, a növekedés és az általános regenerálódás színe.
Harmóniateremtő, csökkenti a kimerültséget, a fáradtságot.
Diszharmonikusan: Közönséges, ordenáré, bénult, merev, buta.
Kék
Harmonikusan: Befelé fordulás, passzív, árnyékos, a sötét felé hajlik.
Atmoszféra: a legvilágosabb égszínkéktől az éjszakai legsötétebb kékes feketéig.
Hit, szellem, halhatatlanság. Az igazság szelleme, tisztelet, hódolat. A lélek megfelelője.
Melankolikus, nyugalom, megelégedettség, feloldás, a vértelenség érzése. Mélységbe (víz) és magasba (ég) vezet. Nagy csendesség és hűvösség árad belőle. Biztonságérzet. Mindig belejátszik valami súlyos, passzív erő is, amit a sötétség közelléte okoz. Folyékony.
Hűvös szín, amely nyugtatóan hat, idegesség, gyulladás ellen jó, gennyes állapotokon segít.
Diszharmonikusan: Babona, félelem, elveszettség, gyász, de mindig érzék fölötti, lelki, transzcendens.
Indigó
Harmonikusan: Rejtett misztériumok szelleme, szeretet, gyógyítás, intuitív szín.
Görcsoldó hatása van, ideges eredetű zavarok, lelki kimerültség ellen jó.
Erős egyéniség, visszahúzódó alkat, intuitív, érzékeny, befelé forduló, szellemi, lelki síkon sebezhető.
Diszharmonikusan: Démoni, alvilág, züllöttség, szenvedélybetegségek.
Ibolya
Diszharmonikus szín. A sárga, a tudás ellenpólusaként az ibolya a tudatalatti, a titok színe. Hol fenyegetően, hol boldogítóan hat ránk, és gyakran nyomasztó. Nagy foltokban az ibolya szín valóban ijesztően hathat, különösen ha bíborvörösbe hajlik.
" Ha ilyen fény borul egy táj fölé, a világ vége rémületét szuggerálja." (Goethe)
A tudatlan jámborság színe, a komor babonásságé. Lappangó katasztrófák törnek föl a sötét ibolyaszínből. Megvilágosítva gyöngéd és szeretetreméltó színtónusok bukkannak elő belőle. Sötétség, halál, magányosság, magány és oldódás, mennyei szeretet és szellemi uralom a vöröses ibolyában. Az áldozat szelleme, rítusok és mágia, spirituális szín, misztikum, kozmikus tudat, szenvedélyesség.
A legsötétebb szín, nehézségek, fájdalmak, spirituális, metafizikus szín: az anyagi és a spirituális síkon hat.
Harmonikusan: Erősíti a meditáció hatását, az inspirációs képességet. Belső megtisztulás. Egyensúlyba hozza a két agyféltekét, a jin és a jang elveket. Spirituális hajlam, szellemi ébredés, spirituális fejlődés és felszabadulás.
Összefoglalás
A vörös a legsűrűbb szín - a test megfelelője.
A sárga a legvilágosabb szín - a szellem megfelelője.
A kék a leginkább felfelé irányuló szín - a lélek megfelelője.
A szín és a lélek egymásnak megfelelői, és a szellemi világot kapcsolják össze az anyagival.
Melankolikus ( búskomor) - kék - a fej területe.
Kolerikus (heves, lobbanékony) - vörös - szív.
Szangvinikus (vérmes) - sárga - mellkas.
Flegmatikus (közönyös, egykedvű) - Zöld - hát.
A hat szín feszültségtengelye
Sárga - ibolya: intuíciós tengely ( fény - sötétség)
Kék- narancs: szellemi tengely ( hideg-meleg)
Vörös-zöld: akarattengely (ego-közösség)
+++
Hírek